Onderwerpen

Friday, November 8, 2013

DIY Kindertafel van steigerhout

Knusse speeltafel voor de kids DIY
Hoi allemaal!

Vandaag een blog over mijn super leuke en vooral niet moeilijke of dure DIY kinderspeelhoekje voor in de woonkamer.

Deze zomer heb ik onze hele benedenverdieping onder handen genomen. Geen plekje is onbewerkt gebleven. Aanvankelijk wilde ik al het speelgebeuren boven in de speelkamer stationeren. De kinderen worden langzaam wat groter, dus de rommel mag wel uit het zicht wat mij betreft. Echter, toen mijn zoontje bij een vriendinnetje van mijn dochter aan het speeltafeltje bleef plakken, bedacht ik me dat hij het toch nog prettig vond om ook beneden zijn eigen plekje te hebben.

Maar hoe mix ik mijn rust en plezier met zijn rust en plezier? Dit speeltafeltje passend bij ons nieuwe interieur is dé oplossing! Hij heeft zijn lekkere plekje, waar hij kan tekenen, bouwen of zich gewoon onder kan verstoppen (doet ie het meest). En wij hebben nog steeds een rustige, opgeruimde woonkamer. Heerlijk toch!!
Lees hier hoe je in jouw huis zo'n fijn plekje kunt creëren.


Wat heb je nodig?


 Materiaal

A. 2 x steigerhouten planken van 1.20 m lang en 20 cm breed (voor de bovenkant)

B. 4 x steigerhouten planken van 60 cm lang en 20 cm breed (voor de zijkanten)

C. 3 x steigerhouten planken van 40 cm lang en 20 cm breed (voor de binnenzijde tafelblad)

D. 2 x steigerhouten planken van 20 cm lang en 6 cm breed (voor de binnenzijde tafelpoten)

E. 8 x steunhoekjes van metaal van 2 x 2 cm

F. 1 x pot grondverf (wit of grijs)

G. 1 x pot gekleurde verf (ik gebruikte de kleitint van histor, die ik voor 50% van de prijs kocht)

H. +/- 28 lange schroeven (+/- 5 cm lang).
(Let op de dikte van het hout dat je gebruikt. Het moet twee planken kunnen verbinden, maar er dus niet aan de andere kant uit komen J.)

I. 16 korte schroeven (max +/- 2 cm lang)

J. schuurpapier

H. Vilten dopjes


NB. Steigerhout vind je tegenwoordig wel in alle doe-het-zelf zaken. Ze zijn in 3 maten te koop daar. De prijzen zijn meestal ook niet erg verschillend. Soms is er een aanbieding. Ik heb daar dan ook gebruik van gemaakt. Scheelde mij heel veel geld. Gewoonlijk kost een plank van 2.50 m x 0.20 m x 0.03 m  rond de € 12,50 per stuk. Dan moet je ze waarschijnlijk wel zelf op maat laten zagen, tenzij jouw bouwmarkt een zaagmachine heeft, waar de steigerhouten balken wel in passen. Dat was bij ons helaas niet zo. Dus ik heb mezelf deze zomer met al mijn DIY’s flink af zitten beulen.


 Gereedschap

* accuschroevendraaier
* zaag (elektrisch of handzaag) (alleen nodig als je zelf de planken op maat zaagt
* schuurmachine
* 2 kwasten (1 voor de grondverf, 1 voor de kleurverf)
* handschoentjes
* mondkapje
* beschermingsbril


Aan de slag!


Je zaagt de planken op maat of koopt ze op maat.
De twee lange planken (A) zijn voor het tafelblad. Die leg je tegen elkaar aan.
Bevestig in het midden over de breedte 1 smalle plank (C) en schroef hem vast aan het tafelblad met 4 schroeven (G) die op gelijke afstand van elkaar bevestigd worden. De uiteinden zijn gelijk aan de breedte van de twee lange planken.

Bevestig aan de uiteinden links en rechts ook een smalle plank (C) met 4 schroeven (G) die op gelijke afstand van elkaar bevestigd zijn. Let hier op dat je ze bevestigd op ongeveer 3 cm van de rand af. Hanteer de juiste afstand door de dikte van de planken voor de tafelpoten (B) aan te houden.
Een dwarsplankje (C) zit in het midden en aan de linker en rechter buiten zijde van het tafelblad.

Leg het tafelblad op een verhoging zodat je er goed bij kan als je de poten vast gaat zetten. De bovenzijde (die zonder balkjes) ligt op de grond/tafel/werkbank of waar je dan ook op werkt.


Zet dan 1 voor 1 de tafelpoten (B) op de juiste plek vast aan de plankjes (C). Twee aan de linker, twee aan de rechterzijde. Gebruik hier 2 schroeven (G) per plank voor.


Bevestig dan de metalen steunhoekjes (E) tussen de balk en de tafelpoot op gelijke afstand van elkaar met de kleine schroefjes (I). Per plank gebruik je 2 hoekjes, dus 4 hoekjes per poot (verf je later ook mee).


Nu zit alles aan elkaar. Zet de tafel even op zijn zijkant, zodat je de poten onder kunt verstevigen met de kleine plankjes (D). Die zet je aan elke poot vast, onder aan, in het midden. Gebruik hier 2-4 schroeven (G) voor.

Hier zie je plankje C en plankje D bevestigd. 
Je ziet ook een van de steunhoekjes die ik heb gebruikt tegen plank C en B aan.
Onder zie je plankje D tegen plank B aan.

De tafel is nu ruw klaar en kan geschuurd worden. Het is aan jezelf hoe grof of fijn je hem schuurt en waarmee. Ik raad een elektrisch schuurmachine aan, want je schuurt je echt een breuk hierop! Doe ook een veiligheidsbril op en een mondkapje voor. Ik heb hem redelijk fijn geschuurd. De tafel is dan lekker glad en zal niet meer splinteren, wat ik wel zo veilig vond.


Na het schuren, ontvet je de tafel met een doek met sop (of serieuze ontvetter) en zet je de eerste grondlaag er op.


De dag erna, schuur je licht bij met een schuurpapiertje in je hand , ontvet de boel weer en daarna kan de eerste kleurlaag er op.


De dag erna, schuur je hem weer licht op met een schuurpapiertje in je hand en kan na het ontvetten, de tweede kleurlaag erop.


Grijs is niet saai!

Het is aan jezelf of je tevreden bent met deze twee lagen of dat je er nog een laagje kleur aan wilt toevoegen.


Maak het tafeltje af met viltjes onder de pootjes. Zo kan hij geen krassen veroorzaken op je vloer!!


Af stijlen is persoonlijk. Ik heb bij toeval 3 krukjes gevonden, die perfect bij onze huisinrichting passen. Deze waren bepalen voor de maat van de tafel. Er passen precies 3 onder. Verder heb ik met houten speelgoed en accessoires gewerkt. Voor de kinderen leuk en voor ons lekker rustig om tegen aan te kijken!


Hier staan nu twee krukjes onder. De derde heeft mijn zoontje gemold en moet ik nog repareren.
De krukjes zijn van de kwantum. Het kleedje is van de Ikea. Lekker knus.
Op de speeltafel staan een paar spelletjes die ik bij de Albert Heijn !!! kocht. Stiften en potloden zitten in een bloempot van de Ikea. De twee poesjes zijn erfstukjes van overgroot oma en een heeeel oude meneer. 


Op 4 november om 08:10 maakte ik deze foto!


Kijk eens hoe leuk en opgeruimd dit speelhoekje in onze living staat!!

Ook Micah is blij met dit plekje. Vaak zit hij met al zijn knuffels onder de tafel verstopt met de krukjes als "scherm".
Haha Zijn eigen knusse hokje!!


Ik hoop dat je deze DIY leuk vond! Wij zijn er in ieder geval erg blij mee. Laat het me weten als je dankzij deze DIY aan de slag gaat! Ik zou het leuk vinden foto’s te zien van jouw project.


Vind je het leuk om op de hoogte te blijven van “things I have done”, product & beauty reviews, DIY, boeken reviews, shopping trips, fotografie, events en meer?


Volg mij op mijn blog, facebook, instagram en pinterest. Hier kun je ook contact met mij opnemen of leuke foto’s van je DIY en andere leuke dingen naar toe sturen! Thanks!!

Good things are closer than you think


Sweet greets,

Rosalie


#DIY#101woonmagazine#101wonen#steigerhout#woontip#speelhoek#kindertafel#meubelsmaken

No comments: