Onderwerpen

Tuesday, October 28, 2014

Dagtrip tip: Markthal Rotterdam

Als Limburgse kwam ik op mijn 15e voor het eerst in Rotterdam om vakantie te vieren. Op mijn 16e besloot ik er te gaan studeren en op mijn 17e betrok ik een kamertje in West met mijn zus en toenmalige vriendje. Wat een avontuur voor een meisje dat in de dorpen tussen de heuveltjes opgroeide. Het mooie was, dat in dat jaar (1996) de Kop van Zuid flink aangepakt werd, de Erasmus brug geopend werd (ra ra wie bij de openingsbrunch, waar de koningin bij was mocht bedienen!!) en de stad vanaf die tijd in een razend tempo gemoderniseerd werd. Het uitgaansleven zoals ik dat gewend was met zijn house scene kakte een beetje in, maar er voor in de plaats ontstond een popcultuur en werd er meer en meer aan festivals gedaan. Ook bleef de architectuur zich verder ontwikkelen wat anno 2014 heel goed zichtbaar is. Kijk maar naar het CS, de Luchtsingel, en Little Manhattan of de Mullepier om maar even wat te noemen.

Maar eigenlijk wilde ik het daar helemaal niet over hebben. Ik wilde het hebben over Rotterdams nieuwste paradepaardje, dat geopend werd op 1 oktober 2014. Een toeristen lokkertje.
Een pronkstuk dat over de hele wereld besproken wordt. Ja ja. Als je in Rotterdam bent moet je nu gewoon naar het Laurenskwartier. Daar staat de onlangs geopende Markthal, een gebouw waar je u tegen zegt. Een gebouw waar het stadse wonen gecombineerd wordt met een authentieke marktsfeer en kunst niet te vergeten.

De Markthal Rotterdam

Ik was er al trots op voor het geopend werd, maar nu ik er inmiddels een aantal malen geweest ben wil ik heel graag dat jullie ook gaan. En omdat niet altijd even duidelijk is (thans voor mij niet voor ik er geweest was), wat er nu allemaal precies te zien, kopen en eten valt, leek het me leuk om jullie in dit blog een sfeer impressie te geven, zodat je weet wat je mist als je er niet naar toe gaat.

Wat is de Markthal Rotterdam?

De Markthal is een overdekte Foodmarket met meer dan 100 versunits, 8 horecagelegenheden en 15 winkels, waar je kunt kijken, proeven, ruiken, kopen en (als je ondernemer bent) verkopen. De Markthal vind je in het hartje van Rotterdam, in het opkomende Laurenskwartier aan de Binnenrotte, met de bibliotheek Blaak aan de overkant en het treinstation Blaak en de Oude Haven aan de rechterkant (of links afhankelijk van hoe je staat) en de Hoogstraat aan de linkerkant (of rechts afhankelijk van hoe je staat).

Leuk om te weten is dat wereldsteden als Stockholm, Valencia, Barcelona en Kopenhagen ook een markthal hebben. En dat je er zelfs kunt wonen, je auto kunt parkeren, er lekker uit eten kunt gaan of mensen kunt ontmoeten en zelfs werken. Een super mooi concept in een meer dan super mooi jasje, onder andere dankzij de architecten van MVRDV die het gebouw ontwierpen, de bouwmannen/vrouwen en Arno Coenen en Iris Roskam die het 11.000 m2 grote kunstwerk ontwierpen.



Het is al een kunst op zich om het kunstwerk in 1 keer op de foto te krijgen ;-).

BG Markthal Rotterdam

De Markthal bestaat uit meerdere verdiepingen, waarvan de BG toch het meest opvallend is vanwege de enorme boog met het prachtige kunstwerk dat vooral 's avonds als het buiten donker is en binnen de verlichting aan, ook van buiten goed zichtbaar is. Op de BG, de marktvloer, is ook het leukste te doen. Daar vind je de units, de marktkramen, het vertier, de bedrijvigheid.

Fudges!
Echt heel veel verschillende soorten.
Deze waren overigens wel prijzig, maar volgens de kinderen ook erg lekker!
En voorproeven is ook hier geen probleem.

Speciale fruitsoorten voor een leuk prijsje. Oa dragon fruits.
Bij N! Natuurlijk!

Donuts!!


Entree

Je komt binnen via draaideuren. Is het te druk in de Markthal dan mag je er overigens eventjes niet in. Inmiddels is de miljoenste!!! bezoekster al gepasseerd. Gaat best snel binnen een maandje toch! De marktvloer van de Markthal is geopend van 10-20 van maandag tm donderdag en zaterdag, op vrijdag tot 21 op zondag van 12-18. Kijk hier voor overige openingstijden: https://www.markthal.nl/bezoeken-en-contact/


What's in it?

Nou mijn eerste indruk van de units in de Markthal was dat er vooral specialiteiten voedsel en delicatessen te krijgen is. Ik kwam langs Treuren Traiteur, Buutegeweun en Heerlijk en Eerlijk. Bij deze kraampjes keken we onze ogen uit, maar er is meer uiteraard. Ik heb mijn mening bijgesteld.

De Markthal is vooral divers. Je vindt er mooie kraampjes met verse groenten, van de bekende standaard soorten, maar ook de minder standaard soorten. Er zijn verschillende units met patisserie, chocolade, bonbons of fudge voor de zoetekauwen. En units met standaard en speciaal vlees, biologische, vegetarische, en duurzame producten en units met noten, olijven of andere gezonden hap.

In de Markthal kun je tevens ter plekke take away food shoppen, van zowel het vettere (patat) als het gezonder (vegetarisch) soort. En ook kun je er uit eten bij onder andere Obba en De Wereld van Smaak of tapas scoren of gewoon een broodje. Een drankje drinken bij de Tea Bar of een lekkere kokosnoot slurpen onderweg naar huis, no problemo.


Verse vis en ander goed en vers eten bij Buutegeweun. Dus ook aardappels, groenten, vlees en eieren. Kenmerk is dat het
geweun rechtstreeks van het land of uit de zee in de Markthal verkocht wordt. Super vers dus.

Het groenten- en fruit paradijs heeft standaard en niet standaard groenten en fruit.

@groenten- en fruitparadijs

Kwarteltjes bij Treuren Traiteurs. Deze Unit maakt deel uit van de FFF: Fresh Food Friends.
Dat is een samenwerking met Rungis groenten, Schmidt zeevis en Nice to Meat slagerij.
Goed en vers eten dus.

Hoentjes, duifjes en meer gevogelte bij Treuren Traiteurs.
Voor de kinderen was dit ook wel bijzonder om te zien hoor.

Paddestoelen bij Heerlijk en Eerlijk Deli. De kinderen vonden het stinken hahaha.
Tja... paddestoelen... Het zag er overigens wel heel lekker uit!

Veggie & Vegan bij Arq.

Obba lounge. De hapjes zagen er heerlijk uit!

Indo food! 

De Markthal draait om Food in de ruimste zin. Basic food, gezond of uitbundig. Het aanbod is zo ontzettend divers, je moet gewoon echt eens komen kijken en proeven en kopen voor thuis. Jum! Nb de prijzen vallen ook mee. De olijven die ik kocht van Elbali waren super lekker en zeer betaalbaar (2,50 voor een goed gevuld bakje) en mijn kids kregen nog een extra bakje mee om te snoepen onderweg. Bovendien zijn de ondernemers in de Markthal erg lief en service gericht, je mag heel veel proeven.
Op zoek naar iets specifieks? Via deze link kun je direct kijken wat er allemaal is. https://www.markthal.nl/aanbieders/

Patat van Bram Ladage vonden de kinderen toch het lekkerst.

En het toetje van Choco Kebab. Nom Nom.


Dus gaan jullie nou ook? Of ben je al geweest? Je kunt het niet maken over een jaar te zeggen dat je er nog niet geweest bent hé! Kan echt niet!
Ik hoop dat jullie dit blog inspirerend vonden en een beetje een idee hebben gekregen van de Markthal in Rotterdam. Laten jullie het weten als jullie gaan?


Uiteraard ook van de Markthal meegenomen.

Good things are closer than you think

Sweet greets,
Rosalie



No comments: