Onderwerpen

Saturday, October 4, 2014

Dierendag! Ik denk vandaag extra aan Stichting Hulphond dankzij dit persoonlijke verhaal.

Voor de zomervakantie had ik een interessant interview voor het (online) magazine van Carnisse Veste. De ontmoeting bleef bij mij hangen. Omdat het  4 oktober dierendag is, leek het mij leuk om wat van het interview in mijn blog te zetten. Voor Ina, Yce en Uxy. Wie, hoe, waarom en wat lees je hieronder. Twee woorden heb ik alvast: Power & Inspire.


Ina in het kort

Ina is de dame die ik mocht interviewen. Haar verhaal is aangrijpend maar ook inspirerend. Ik zal eerst even schrijven over haar situatie. Daarna laat ik jullie zien wat ik echte Ina Power vind.

Ina heeft al jaren een ernstige vorm van posttraumatische dystrofie. Dat heet ook wel “complex regionaal pijnsyndroom”. Klinkt heftig hé?! En dat is het ook. CRP is een ongeneeslijke, progressieve ziekte waarbij na elk letsel op een willekeurige plaats in het lichaam een ontstekingsreactie kan ontstaan, wat blijvende pijnklachten en meer ellende oplevert.
Ina heeft vanwege noodzakelijke operaties vanaf 1988 op veel plaatsen in haar lichaam dystrofie gekregen en het gaat maar door, want ze heeft een vorm van huidkanker die om de zoveel tijd geopereerd moet worden, plus ze is hartpatiënte. Als gevolg van haar ziekte, verloor ze haar onderarm, lijdt ze aan spasmen, kan ze bijna niet bewegen, heeft ze altijd heel veel pijn en is het dagelijkse functioneren een uitputtingsslag. Vanaf 1999 gebruikt Ina een rolstoel en raakte ze steeds meer van zorg afhankelijk, terwijl ze nog 5 opgroeiende kinderen in huis had wonen. Ik vind het met twee opgroeiende kinderen soms al goochelen, maar met 5 opgroeiende kinderen terwijl je zo ziek bent… Dat vraagt echt wat van je mentale kracht.



Deze foto heb ik niet zelf gemaakt (weet niet wie), maar ik vind hem mooi. Stralende Ina lekker knuffelen met
haar maatje.

Fokus wonen en stichting Hulphond

Dat haar ziekte het leven niet gemakkelijk maakte, moge duidelijk zijn. Maar Ina is een doorzetter en een positief ingesteld mens, met gelukkig een evenzo positief ingestelde familie.
Een hoop geregel zorgde ervoor dat zij en haar man op 5 april 2001 en haar man naar een aangepaste woning van Fokus wonen konden verhuizen. Op 23 juni 2001 kreeg Ina haar eerste hulphond Yce, een echt geschenk want Yce gaf Ina haar leven weer terug.
In het laatste levensjaar van Yce, kwam hulphond Uxy bij het gezin wonen om te helpen. Uxy is nu meer dan 4 jaar bij het gezin.

Hulphonden... Ina heeft mij laten zien wat voor verschil zij kunnen maken en dat is dan ook de reden waarom ik dit blog voor dierendag wilde posten.


Uxy


Yce

Actief iets terug doen voor Stichting Hulphond en Stichting MEE


Dankzij Yce en Uxy heeft Ina een druk sociaal leven kunnen opbouwen, kan ze weer genieten van haar kinderen en kleinkinderen en is ze in staat als ambassadrice van Stichting Hulphond actief te zijn. Sinds 2,5 jaar is het gezin zelfs traingezin voor op te leiden hulphonden. Ook heeft ze via Stichting MEE gastlessen en demonstraties op onder andere scholen gegeven over het leven met een handicap, bejegening, omgaan met pijn en om te laten zien wat een hulphond allemaal voor iemand kan betekenen.
Ik ken genoeg mensen zonder beperkingen minder voor elkaar krijgen dan Ina. Ik vind dat zo bijzonder!

Communicatie


De band met een hulphond en de onderlinge communicatie is super belangrijk.
Bijvoorbeeld: Uxy voelt Ina’s spasmen aankomen en begint voortijdig met haar neus tegen Ina’s been te duwen. Ook voelt Uxy het voortijdig aan wanneer Ina overbelast dreigt te raken en geeft hiervoor signalen aan Ina. Het is dus niet alleen belangrijk dat een hond naar zijn baas luistert, het gaat vooral om de interactie.

Afgelopen zomer kreeg Ina na een hartoperatie een herseninfarct. Alsof ze niet genoeg te verduren heeft dacht ik zo. Weer werd de flexibiliteit en het karakter van Ina getest en omdat Ina’s stembanden aangetast zijn is het nog moeilijker om met woorden te communiceren met Uxy. Maar wat bijzonder is het dan om te horen dat Uxy zijn cue’s nu “hoort” door gebaren te lezen en te liplezen.



On the job

Voorbeeld van taakjes van Yce en Uxy

Ina’s hulphonden doen behoorlijk  taak wat taakjes voor haar. Hier moet je aan denken: alles oprapen, Ina in en uit bed helpen, drinken uit de koelkast pakken, rietjes uit de verpakking halen (echt waar!!), Ina naar het toilet helpen en de spoelfunctie bedienen, Ina aan- en uitkleden, kleding pakken en benodigdheden pakken, ’s nachts helpen als Ina wakker wordt, dekens goed leggen, boodschappen pakken, betalen in de winkel, Uxy tilt Ina’s armen op bij slechte dagen, doet spalken uit en duwt aankomende spasmen weg.

Dat zijn best een hoop taakjes hé! Er wordt wel heel goed in de gaten gehouden of Uxy het allemaal aan kan. Als dat niet het geval is, dan wordt er altijd gekeken naar andere oplossingen. Het welzijn van de hond is net zo belangrijk als die van het baasje.



Drinkpakje pakken en rietje eruit halen

Banaan pakken en pellen

Betalen aan de kassa.

Stichting Hulphond Nederland

Ina heeft Uxy in bruikleen van Stichting Hulphond Nederland. Dat gaat altijd zo. Een hulphond wordt nooit iemands eigendom. Dit jaar viert de stichting haar 30 jarige jubileum. Wil je meer weten over de inzet van hulphonden of steunen? Kijk dan even op de website: http://www.hulphond.nl/

Wat je kunt leren van Ina

Na het horen van Ina’s verhaal kan ik alleen maar respect hebben voor de kracht van deze vrouw en de manier waarop zij en haar gezin met haar gezondheid zijn omgegaan. Ina is erg sterk en dat er meer mogelijk is als je getroffen wordt door een handicap of ziekte van welke aard dan ook laat zij zeker zien.
Er zijn heel veel mensen die denken dat ze niks kunnen, omdat ze “beperkt”zijn. Voor iedereen is er een bestemming en iedereen kan bijdragen. Dat het soms zoeken is naar de manier waarop, wil niet zeggen dat het niet mogelijk is. Dat je soms geduld moet hebben en door moet zetten, dat heeft Ina mij laten zien. Ik vind dat Stichting Hulphond Nederland ook vanuit die gedachte werkt. Cliënten weer mee laten doen in de maatschappij dankzij een hulphond, dat is een super mooi geschenk!

Ja toch!

Het was een lang blog, maar ik hoop dat jullie hem mooi of inspirerend vonden. Hebben jullie ook een bijzonder verhaal te vertellen wat met een dier of meerdere dieren te maken heeft? Schrijf het gerust in een reactie of als je blogt, drop je bloglink!

Wil je meer lezen over Ina de Ritter en haar ervaring en/of haar werk voor Stichting Hulphond Nederland? Ze is ook heel actief op social media, ze heeft vele malen in verschillende kranten gestaan met haar verhaal en ook op youtube vind je interviews.


Good things are closer than you think


Sweet greets,
Rosalie



#stichtinghulphondnederland #inaderitter #hulphonden #empowerment #mogelijkheden

No comments: