Onderwerpen

Monday, May 26, 2014

Hydrateren: de beauty must do!

Ik was afgelopen vrijdag weer bij Femke van Wellnesselande voor een Dermalogica Facial Treatment. Voor mijn overgevoelige huid een echte must do. Mijn huid knapt er enorm van op en ik krijg handige tips mee zodat ik thuis ook weet hoe ik mijn huid kan verzorgen. De vorige keer hebben we ons vooral gericht op de reiniging van mijn huid en de behandeling van mijn overgevoeligheid. Deze keer wees Femke me op het gebrek aan vocht in mijn huid, omdat ik bij het reinigen en exfoliëren steeds meer last kreeg van velletjes, uitslag en ontstekingen. De oplossing: hydrateren.



Bij droogte of vocht tekort (niet hetzelfde!!) reageert de huid veel gemakkelijker allergisch, omdat het minder weerstand heeft met roodheid, schilfertjes en uitslag als gevolg. Maar ook mee-etertjes en ontstekingen hebben meer kans, omdat de huid bij een tekort aan vocht meer vetten gaat aanmaken.

Femke bleef het herhalen: "Rosalie, jij moet hydrateren, hydrateren, hydrateren".
In dit blog geef ik een aantal hydratatietips, waar alle huidjes blij van worden. Ja echt, ALLE huidjes!


Tip 1:
Hydrateren is niets anders dan het toevoegen van water aan een stof, in dit geval de huid. Dat werkt van buitenaf, maar ook van binnenuit naar buiten toe. Mijn eerste tip is dan ook: drink voldoende water of water met druiven, citroen, sinaasappel en munt. Dat werkt zuiverend en hydraterend tegelijk. Wat goed is voor je darmen is namelijk ook heel erg goed voor je huid. Als ik weinig water heb gedronken op een dag, merk ik het ook echt direct aan mijn huid: trekken en jeuk! Dat kan ik voorkomen door wel consequent water te drinken. Ik ga dan ook nooit de deur uit zonder een flesje water in mijn tas!

Hydratatie kan overal! 
Water en spray in je tas en you are good 2 go!


Tip 2:
Reinig je huid met een product dat past bij jouw huidtype en vermijd uitdrogende eigenschappen. Gebruik producten zonder SLES en SLS ingrediënten en zonder alcohol, ze werken extreem uitdrogend. (http://en.wikipedia.org/wiki/Sodium_laureth_sulfate). Ga liever voor een milde reiniger (niet schuimend), bij voorkeur een reiniger met voornamelijk natuurlijke, huidvriendelijke ingrediënten. Weet je niet zeker wat de benamingen op de verpakking inhouden? Maak een foto van de ingrediëntenlijst en zoek het even op op het internet. Reinig bovendien met een ruime hoeveelheid water, zodat al het vuil wegspoelt en je je huid niet "verschuift". Vooral voor "oudere" huidjes een MUST-DO.


Tip 3:
Gebruik altijd een hydraterende dag- en nachtcréme, die past bij jouw huidtype.
Ik gebruik zowel 's nachts als overdag dezelfde créme en ik gebruik geen aparte oogcréme. Momenteel gebruik ik 's avonds wel onder mijn créme een extra kalmerende gelcréme, de Barrier Repair van Dermalogica. Die helpt mij mijn huid extra rustig te houden, hij is heerlijk zacht en er zitten siliconen in die mijn poriën opvullen en beschermen tegen irriterende stoffen van buitenaf.

Siliconen zijn niet voor iedere huid geschikt, wel voor de acné huid, droge huid en gevoelige huid.

De créme die ik over de Barrier Repair doe is de Skin Smoothing Cream van Dermalogica. Deze lest als het ware de dorst van mijn huid. Zodra ik deze créme heb gesmeerd voelt mijn gezicht weer relaxt aan. Het is geen goedkope créme om aan te schaffen, maar ik doe er zo lang mee (bijna een jaar) dat het kwa prijs niet duurder is dan een potje 50ml  créme van Vichy bijvoorbeeld, waar ik elk kwartaal een nieuwe van moest kopen.
Het voordeel van het gebruik van producten van hetzelfde merk en/of productlijn is dat je ze meestal met elkaar kunt combineren. Er is namelijk geen créme, fluide of wat dan ook die voor alles goed is.

Super zachte créme mét siliconen.
Hij verzacht en beschermd mijn huid.

Dit is echt mijn dorstlesser zowel 's zomers als 's winters.


Tip 4:
Heb je echt een heel droge of beschadigde huid en ben je 30+? Denk dan eens aan een créme met hyaluronzuur. Dit ingrediënt heeft als eigenschap vocht aan zich te kunnen binden. Je huid ziet er gelijk minder vochtarm uit, omdat het water aantrekt en vasthoudt. Tevens werkt het positief op de bloedcirculatie, wat ook heel belangrijk is voor een droge of vochtarme huid. De opname van essentiële voedingsstoffen wordt bevordert. Ik gebruik zelf nog geen producten met hyaluronzuur, maar tijdens behandelingen voegt Femke het wel toe aan het masker of in de reinigingsproducten. Mijn huid reageert er goed op.

Mijn Skin Care voor na het reinigen. 


Mijn totaal pakketje aan Skin Care: reiniging en verzorging.
Binnenkort ga ik dieper in op het waarom en hoe van deze producten.
Ik krijg er niet voor betaald by the way. #Nopromo!


Tip 5:
Gebruik een gezichtsspray! Dat kan simpel een spray zijn met water. Maar je hebt ook veel lekkere sprays op de markt van verschillende merkjes en prijsklassen en die je bij de apotheek of drogist kunt kopen. Het voordeel van die sprays is dat er meestal iets extra's voor je huid aan is toegevoegd en dat ze heerlijk vernevelen. Je kunt ook zelf een spray maken. Ik vond deze bijvoorbeeld: http://www.cosmopinie.nl/artikelen/tutorials/1898/beauty-diy-verkoelende-gezichtsspray. Lijkt me heerlijk voor zomerse dagen.


Hoe gebruik je de spray? Ik spray bijvoorbeeld na mijn reiniging met de Multi Active Toner van Dermalogica. Daarna breng ik pas de kalmerende en/of hydraterende crémes aan. Ik heb een reisverpakking die ik nu standaard in mijn tas heb zitten. Zodra ik velletjes ontdek of jeuk krijg, spray ik. Ik doe dit nog niet zo lang, maar merk al direct dat mijn huid blijer de dag doorkomt.
Sprayen kan dus de hele dag!!

Mijn spray! 
Ik ben er heel blij mee!

Tip 6:
Eet je schoon met vitamine E, C en anti-oxidanten. Eet bijvoorbeeld vette vis of advocado's of varieer eens met superfoods en noten. Ik ben zelf niet zo van de vette vis en visoliesuplementen omdat ik dat zielig vind (overbevissing), maar je kunt de nodige vitamines tegen droogheid ook uit andere dingen halen. Doe dat gewoon. Je darmen worden er blij van en je huid ook! NB huidverzorgingsproducten met vitamine C en E zijn ook weer erg geschikt tegen droogte en vroegtijdige veroudering. Let wel even op dat ze niet té zwaar zijn voor je huid door de ingrediëntencheck te doen uit tip 2.


Gezond met Vitamines voor mijn binnenste en buitenste ;-). 
NB Koffie... Niet goed voor je huid!!


Ik hoop dat jullie deze tips trouw (gaan) opvolgen en ben erg benieuwd naar de effecten op jullie huid. Laten jullie mij dat weten??


Good things are closer than you think



Sweet greets,
Rosalie


Foto's zijn van: www.rollingstoned.nl, www.dermalogica.nl en www.itisgoodinmyhood.blogspot.nl

No comments: