Onderwerpen

Monday, May 5, 2014

De tweede wereldoorlog in 100 voorwerpen @Kunsthal



Vanwege mijn gezondheid is het me de afgelopen weken niet gelukt achter mijn laptop te zitten om blogs te schrijven. Soms zit het mee, soms zit het wat tegen. Ondanks dat kan ik alleen maar zeggen dat ik het goed heb. Zo goed! Ik sta hier elke dag bij stil. Wat hebben we het allemaal toch goed. Hier in NL en in vele andere landen, waar vrede is en vrijheid.
We mogen zelf kiezen wat voor opleiding we doen en wat voor werk. We hebben de vrijheid te kiezen welk geloof we hebben of niet. We mogen zelf kiezen wanneer we onze vrije dagen opnemen, al dan niet in overeenstemming met het bedrijf waar we werken. We lopen naar buiten en hoeven niet op te passen waar we lopen, want onze gronden zijn vrij van bommen en aanvallen. We hoeven onze Koning en Koningin niet te aanbidden als we dat niet willen. We worden niet gedwongen in een regime. We mogen vrij spreken. We mogen zingen, dansen, springen alles wat we willen waar, wanneer en hoe. Het enige risico dat je loopt is soms voor gek verklaard te worden, maar oehoe wat een risico is dat. We hebben het gewoon goed. Yes We hebben het goed.

Het ging mis

Vandaag, op bevrijdingsdag en gisteren tijdens de ceremonies en de 2 minuten stilte voel je dat extra goed. We herdenken dat het namelijk niet altijd zo is geweest. Zelfs niet in ons vrije land. We hebben oma's en opa's die niet vrij zijn geweest, we hebben ouders die ouders hebben die niet vrij zijn geweest. We hebben familie die het hebben meegemaakt dat het anders kan zijn, ook hier. Ik bedacht me dat tot ongeveer 2065 mensen in leven kunnen zijn, die deze vreselijke oorlog persoonlijk hebben meegemaakt. En hoe bizar was die oorlog. In mijn tijd was het alleen maar een kwestie van jaargetallen en gebeurtenissen in mijn hoofd stampen van de geschiedenisles, maar in het leven van mijn opa's en oma's was het echt.



Toen ik begin April in de Kunsthal de expositie SHOES ging bekijken en de weg kwijtraakte in de hal werd het voor mij ook even echt. Heel onschuldig zoekend naar de hal waar alle kekke schoenen stonden, liep ik tegen een andere expositie aan: de tweede wereldoorlog in 100 voorwerpen.
Ik wilde er eerder over bloggen, maar mijn gezondheid hield me tegen. Vandaag echter, leek het me een gepaste dag om wat beelden te laten zien van deze expositie.

Prachtig en aangrijpend neergezet.
Voorwerpen wisselen zich af met pakkende en passende teksten.




Brief aan zijn lief....

Ook in deze tijden werd gehuwd. Er was schaarste aan stoffen.
Oorlogswaar werd omgetoverd tot een hemelse trouwjurk.

Parachute stoffen trouwjurk.

Deze vind je ook in paleis het Loo.
Een kinderwagen voor Prinsessen.
Gasvrij dan wel.
Zie je jezelf al lopen met je pasgeborene?

Master of the Puppets: Rupert.

Rupert.

Kun je je dit voorstellen??

Ik had hem nog nooit in het echt gezien. Mijn dochter vond het ook bizar.

Saviours.

Ons Rotterdam. Platgebombardeerd.
Het verklaart het moderne stadsaanzicht.
Ik weet zeker dat vele jongeren niet beseffen, waardoor dit komt...

Nijmegen.... Duitse buren bleken niet zo lief...

Eerste deportaties... Kun je het je voorstellen??

Een schuilkelder heeft zuurstof nodig. Dit apparaat voorzag daarin.
Moest je wel aan het hengsel blijven draaien...




Hier werken de jongste bezoekers aan
teksten en tekeningen van vrijheid.

Muur van vrijheid.


Stilstaan bij vrijheid is goed en deze beelden vertellen meer dan alleen het voorwerp dat afgebeeld is. Het is bizar dat het ooit echt was. Mocht je in de buurt zijn van het museumpark vandaag (concert bij Euromast misschien), neem een kijkje in de Kunsthal. Normaliter is de Kunsthal gesloten op maandag, maar speciaal voor Bevrijdingsdag is het geopend: http://www.kunsthal.nl/33-Bezoekinformatie.




Good things are closer than you think

Sweet greets,
Rosalie

No comments: