Onderwerpen

Friday, March 28, 2014

TED

Met kerstmis kreeg ik van hubby het boek "TED", geschreven door journalist Anton Slotboom. Het boek gaat over het bizarre leven van partygoeroe Ted Langenbach. Ik heb het lezen van het boek uitgesteld tot deze maand, eerlijk gezegd tot twee weken geleden. Ik had een reden. Namelijk een feestje. Ted's feestje. Ik mag daar naar toe en om me extra in de sfeer in te leven, wilde ik het boek nu pas lezen. Het leek mij leuk om wat meer over het boek te vertellen in dit blog. Misschien dat er lezers zijn die ook naar Ted's feestje gaan? Dan kunnen jullie je vast een beetje inleven. Ga je niet naar Ted's feestje, dan is het nog een lekker boek om te lezen. Ik heb er twee dagen over gedaan, zegt genoeg. Als het een stom boek was, was ik hem nu nog steeds aan het lezen.
Anyway, wil je weten waar Ted's boek over gaat? Klik dan even hieronder op verder lezen. Enjoy!





Even aan je voorstellen voor je verder gaat lezen

Het boek is dus geschreven door Anton Slotboom, een journalist muziek en cultuur van het AD.
De redacteur is Bep van Muilekom, die meerdere titels op haar naam heeft staan, waaronder een aantal managementboeken.
De grafische vormgeving is gedaan door Louise de Kruijf, die reeds meerdere boeken van een mooi ontwerp heeft voorzien.

Hoofdpersoon

Ted Langenbach, geboren en getogen te Rotterdam in 1959. Ted is dus de feestjes meneer van Rotterdam, de Partygoeroe, uitgaanskoning, de man achter vele levendige, iewat bizarre en vooral mooie feestjes. Zijn typische hoofd met baard en bolhoed staat tevens op de voorzijde van het boek. Uiteraard.


En verder

Pietra Ligura, Ted's levenspartner en partner in crime in het organiseren van die bizarre en mooie feestjes.
En nog vele andere namen die een grote en soms minder grote rol spelen in het leven van Ted.


Waar gaat het boek over?

Het boek is een autobiografie van Ted Langenbach, de Partygoeroe van Rotterdam, die een hele partycultuur heeft laten opstaan in Nederland, dankzij zijn feestjes. Gezien de nieuwe stapgeneratie, de nog steeds welwillende oude feestgeneratie en de ontwikkelingen in het uitgaansleven in Rotterdam, vind ik het uitbrengen van dit boek perfect getimed.


Waarom perfect getimed?

Op 17-12-2011 kwam na een aantal jaren de NOW&WOW weer terug in de Maassilo, dit keer als NOW&WOW fest. Oud NOW&WOW-ers hebben dit, of meegemaakt, of gevolgd via social media die, anders dan bij de "vroegere feestjes" een steeds grotere rol spelen. Na deze come back volgden er meer van deze feestjes. Niet zo frequent als vroeger het geval was, maar alsnog, Ted is Back.

Op 26-10-2013 is de come back van MTC Party in de cruiseterminal, ooit Ted's meest populaire feestje in de Cruise Terminal. Het is een ware reünie, waar ook een nieuwe stapgeneratie op af komt. Al feestend mengen jong en oud zich zonder problemen en de sfeer is als vanouds.

Al snel wordt bekend gemaakt dat er een nieuwe MTC Party zal plaatsvinden in 2014. De datum zou pas bekend gemaakt worden na het volgende NOW&WOW FEST, die op 14-12-2013 in de Maassilo plaatsvond.

En toen kwam het boek uit. Super mooi, want terwijl je nog lekker in de TED feestsfeer zit, wil je toch echt dat party gevoel van vroeger langer vasthouden en hoe leuk is het om dit boekie met Kerst kado te krijgen? Té leuk! Daarom: perfecte timing!




Wat kun je van het boek verwachten?

"TED" bevat in 22 hoofdstukken en meer dan 160 pagina's het biografische verhaal van het leven van Ted Langenbach, inclusief de muzikale en culturele ontwikkelingen in het uitgaansleven in Rotterdam. Soms verteld vanuit Ted zelf, soms vanuit de andere personen die een rol in het leven van Ted spelen of hebben gespeeld en soms wordt er verteld vanuit de auteur, Anton Slotboom.

Er worden dingen verteld uit Ted zijn persoonlijke leven, over hoe hij opgroeit, het leven met zijn ouders. Er wordt verteld over Ted's persoonlijke maar ook zakelijke ontwikkelingen en uiteraard over dingen uit de feestdagboeken van Ted.
Ik las over wie Ted heeft geïnspireerd en wie absoluut niet. Ik las over zijn visie en hoe dat in de loop der jaren verder ontwikkelde. Ik las over zijn beginstappen van zijn carrière in de muziekbusiness, clubbusiness, dancescene en als party organisator, de vette jaren en de magere jaren.
Er is geschreven over zijn relaties en zijn kunstzinnigheid, maar ook over eenvoudige zaken in zijn leven, zoals het kopje koffie en het krantje en de vele ritten op de fiets door de stad. Je volgt Ted zijn leven door de jaren heen, tot nu en vindt aan het eind van het boek nog vele pagina's "Ted in beeld" met superveel leuke foto's en afbeeldingen van publicaties die linken naar het verhaal in dit boek. Een super leuke biografie van een bijzondere levenskunstenaar.





Mening

"TED" is vooral lekker en helder geschreven waardoor je het zo weg leest. Ik kan me helemaal inleven in het verhaal van "TED", temeer omdat ik zelf altijd naar housefeestjes ging dus ook de tentjes ken waar Ted ooit begon. En tijdens mijn studie kwam ik in aanraking met de MTC feesten van Ted, hoewel ik er nooit geweest was, wat eeuwig zonde is. Dat haalde ik later wel weer een beetje in toen ik vaak te vinden was op de dansvloer van de NOW&WOW in het Lloydsgebouw, Fast Forward meemaakte in 2001 en zelfs nog een paar keer NOW&WOW ging testen in de Maassilo, al voelde dat niet helemaal als vanouds meer (ik was inmiddels moeder en het publiek was in mega tempo helemaal anders geworden, een nieuwe stapgeneratie).

Ik kan me niet herinneren wanneer ik er de eerste keer in de NOW&WOW kwam, maar ik herinner mij wel altijd de vage aankleding, de bizarre outfits die danseressen soms droegen (die vaak niet eens dansten, maar vooral iets uitbeelden), de opstandige kreten en de filmpjes die nachtenlang speelden in de zalen. Ow ja en natuurlijk de muziek. Haha zonder die muziek was er natuurlijk ook niks aan. Ik luister de CD's nu nog en ze zijn nog steeds leuk, lekker clubbie.

Mijn mening is dus dat je het boek vooral moet lezen als je van kunst, cultuur, uitgaan, Rotterdam, oude house feesten en bijzondere mensen houdt. Het is een heuse eyeopener. Ik las dingen, waarvan ik regelmatig zei: "AHA! zo zit dat dus!"

Uit mijn eigen collectie, flyer van way back.

2001, dit soort foto's staan ook in het boek. Maarre... auteursrecht hé.
Gelukkig was ik altijd al van de foto's.

2001 Fast Forward bij NOW&WOW op de Lloyds pier.

Foto van partyflock. Die film heb ik uiteraard gekeken toen, maar geen idee
wie Ted was toen ik hem zag. Nu snap ik de linkjes wat meer.
Daarom. Het boek is heel erg informatief ook. 
Ik was destijds meer een gabberliefhebber dan clubliefhebber.

Foto's

Ja natuurlijk vind je ook een hoop foto materiaal in deze biografie. Veel van Ted zijn werk is beeldend. Uit het leven van Ted en de personen die daar een grote rol in speelden, zijn er mooie plaatjes afgebeeld. Verder ook een keur aan kunstige flyers van de feestjes en uiteraard ook een foto van Ted met niemand anders dan Lady Gaga van toen ze nog niet beroemd was.

Ja, Ted in beeld, laat zien wat voor creativiteit en kunstzinnigheid hij en zijn teams, waarin Pietra Ligura een belangrijke rol speelt, hadden in de loop der jaren. Een herkenbaar stempel en passend bij het boek en de man himself.

1 van de CD-tjes

Maassilo, waarbij de machines gewoon bleven staan.

Aparte styling. In het boek wordt uitgelegd waar zijn
inspiratie vandaan komt en hoe het allemaal tot stand komt.


Bijzondere gebouwen. In "TED" lees je naar wat voor soort
locaties Ted op zoek was en waarom.

Wil je meer weten?

Hier onder een aantal must see linkjes als je nieuwsgierig bent geworden of het al kent
.
http://www.langenbach-ligura.nl/pietra/cv.html

http://www.link2party.com/nl/news/981/back-in-the-days-mtc-compilatie-video/

http://www.clublifemagazine.nl/interview/interview-ted-langenbach-en-anton-slotboom-ted/ (inclusief filmpjes van MTC en NOW&WOW)





Ik hoop dat jullie mijn review van TED leuk vonden. Het zou leuk zijn als mensen die zaterdag ook gaan een berichtje achterlaten! Why Not?

Selfie @NOWENWOW FEST.



Good things are closer than you think


Sweet greets,
Rosalie

No comments: