Onderwerpen

Wednesday, January 22, 2014

Healthy recept van vandaag: de Rosa Chili!

Op woensdag is het bij ons in de wijk marktdag. Op de markt haal ik altijd graag verse ingrediënten die ik dezelfde dag of de dag erna ga gebruiken. Voor het recept van vandaag heb ik ook weer veel vers gebruikt, maar ook andere ingrediënten. Ik maakte hem afgelopen weekend...: Dé Rosa Chili. Omdat het weekend was, dus geen spulletjes van de markt gebruikt, maar ook geen Casa Fiesta mixjes. Ik gebruik geen voorgeprepareerde zakjes met kruiden. Nope. Rosa kruidt zelf haar Chili. Eigenwijs hé!

Deze Chili is een must try. Heerlijk en gezond en doordat je het gerecht zelf kruidt, weet je exact wat er in zit. Hij wordt bereidt in de pan en gaart na in de oven. Lekker met gesmolten kaas erover... Als je wilt...


Hubby zijn dish met Rosa's Chili.




Wat heb je nodig?
(voor ca 6 personen)

Food

  • 800 gram rundergehakt
  • 600 gram italiaanse roerbakmix (albert heijn)
  • 500 gr bruine bonen (uitlekgewicht)
  • 250 gr kidneybonen (uitlekgewicht)
  • 285 gr sweet corn (uitlekgewicht)
  • 400 gr diced tomatoes
  • 7 teen knoflook
  • 2 sjalotten
  • ketjap media
  • olijfolie
  • geraspte kaas
  • chilipoeder 1 theelepel (meer chilipoeder = meer spice)
  • paprikapoeder 2 theelepel
  • kurkuma 1/2 theelepel
  • laos 1/2 theelepel
  • djintan 1/2 theelepel
  • djahé 1/2 theelepel
  • ketumbar 1/2 theelepel
  • kruitnagel 1/4 theelepel
  • eventueel peper 
What's in a herb?? Coming soon...

Eventueel om er bij te serveren

  • rijst
  • veldsla met olijfolie en een snuf zout
  • nachochips naturel rond
  • sour cream met herbs (casa fiesta)

Veldsla, sour cream herbs en nacho's: my favorites

Non-Food

  • hapjespan
  • grote kookpan of schaal (om alles door elkaar te roeren)
  • kookpan of rijstkoker (voor de side dish)
  • grote glazen schaal voor in de oven, bij voorkeur rechthoekig
  • glazen schaaltjes voor de nacho's en sla
  • snijplank
  • snijmes
  • proeflepeltjes om te proeven
  • roerlepels
  • theelepeltjes voor de kruiden
  • oven

Aan de slag 

  1. Heat the meat & spice it for the beat
    Verwarm de over voor op 180 graden. Snij de sjalotten fijn en pel de knoflooktenen. Warm olijfolie in de hapjespan op en doet hier de gesneden uitjes bij. Pers dan pers de knoflook uit bij de uitjes. Blijf roeren tot de uitjes glazig zijn. Ze mogen niet aanbakken. Dan doe je er het gehakt bij. Bak het gehakt met de knoflook en sjalotjes. Doe als het gehakt half gaar is ongeveer 2-3 eetlepels ketjap over het gehakt. Doe er de kruiden bij en blijf alles goed door elkaar roeren tot het gehakt gaar is.
  2. Veggie for tha vytie. 
    Doe nu de groenten uit de italiaanse roerbakmix bij het gehakt. Roer goed door en laat het op een medium vuur gaar stoven. Je hebt ondertussen de tijd om de bruine bonen, kidney bonen en maïs uit te laten lekken in een vergiet.
  3. More veggie for tha vytie.
    Als de roerbakgroenten ongeveer 5 minuten aan het garen zijn zet je het vuur uit. Pak een grote pan (of schaal) en doe hier de gehakt-met-kruiden-en-groenten-mix in. Hier doe je de uitgelekte bonen en maïs bij. Doe nu ook de diced tomatoes er bij. Roer alles goed door elkaar.
  4. In the oven.
    Pak een grote, platte schaal. Doe hier de gehakt-met-kruiden-en-groenten-mix-met-bonen-en-maïs in. Doe er naar wens kaasrasp over heen. Zet het in de oven voor ongeveer 20 minuten. Je hebt nu lekker de tijd om de bijgerechten gereed te maken.
  5. Sidedishes.
    Mijn man eet bij voorkeur overal rijst bij en dus maak ik bij de Rosa Chili ook rijst. Pandan rijst heeft mijn voorkeur. Ik kook hem gewoon in de pan.
    Ik houd van sla, dus voor mezelf en de kinderen doe ik wat veldsla in een schaaltje met wat olijfolie en een snuf zout erover. De nacho chippies zijn favoriet van mij en de kids en mogen niet ontbreken. Als ik de Rosa Chili uit de oven heb gehaald en ik de oven heb uitgezet, laat ik de nacho's even een minuutje warmen in de oven voor ik ze op tafel zet.
  6. Opdienen.
    Bij deze maaltijd doe ik lekker gemakkelijk. Whop sla, nacho's en eventueel een sour cream in het midden van de tafel en het vullen van de borden in de keuken. Eli wil graag met kaas, Micah zonder. Hubby met rijst, ikke zonder. Ieder bord is dus anders. Het maakt niet uit hoe je hem eet, maar eet hem met flavour!

In de hapjespan

In de overschaal

Kaasrasp er over

Na twintig minuten uit de oven

Aan tafel!!!


Tip van Rosa

Experimenteer met de hoeveelheid Chilipoeder. Hij kan heel spicey uit de hoek komen. Ik begin voorzichtig met een half theelepeltje. Ik gebruik de paprikapoeder om de Chili flavour warmte te geven. Dat doe ik overigens ook met de andere kruiden. Proef tussendoor met een klein lepeltje (die je daarna afwast voor je weer gaat proeven). Ruik aan de kruiden. Bedenk welke smaak je hebben wilt. Spicey, warm, zacht, kruidig. Binnenkort ga ik een blog posten over de werking van de kruiden die ik het meest gebruik. Soms is het handig kruiden ook te gebruiken om je binnenste een boost te geven. Houd mijn blog dus goed in de gaten!



Good things are closer than you think


Sweet greets,
Rosalie

No comments: