Onderwerpen

Monday, January 20, 2014

Hammam @home

Naar een Hammam gaan is in de Oosterse cultuur net zo normaal als de Sauna cultuur in het Noorden van Europa is. Het is een heerlijke manier om je te ontspannen, tegelijk te socializen met andere vrouwen (mannen en vrouwen zijn altijd gescheiden van elkaar in de Hammam) en jezelf eens van een goede reinigingsbeurt te voorzien. Ik kan niet altijd naar de Hammam gaan, al zouden ik en mijn dochter dat graag willen. Soms is het gewoon te druk. Omdat wij het toch wel gezellig vinden met elkaar te tutten en ons flink te reinigen, dacht ik: komen wij niet naar de Hammam? Dan komt de Hammam maar naar ons!
Ik heb even gezocht op het web naar echte originele, natuurlijke Hammam producten. Uiteindelijk heb ik het dichter bij huis gezocht en kocht ik bij de Etos twee heerlijke producten die wij voor ons Hammam momentje thuis wilden proberen. In dit blog lees je over hoe je thuis zelf lekker een Hammam-momentje kunt creëren, maar dus ook over de twee producten die wij hebben gebruikt hiervoor.


Therme Hammam Black Mud Scrub en 
Therme Hammam Shower Gel



Hammam ritueel

De Hammam is in principe een verwarmd badhuis, waar je een stoomruimte (hareret) hebt, een wasruimte, douches en een ontspannings/massage ruimte met een verhoging van marmer waar je op gaat liggen om je poriën te openen, een zeepmassage te krijgen en/of gescrubd te worden. In een Hammam ben je niet helemaal naakt. Het ligt aan het badhuis wat de regels zijn. Van origine krijg je in een hammam een doek (pestemal) die je om je heen bindt. Bij de Hammam waar ik naar toe ga, draag je badkleding met of zonder bovenstuk en slippers. Je haren vind je bij voorkeur vast, anders zitten ze in de weg. Je regelt een scrubhandschoen, waterbakje, olijfzeep (beldi) en eventueel Rhassoul. Dan ga je de badruimtes binnen.



Allereerst ga je je omkleden en daarna natmaken met warm water. Daar neem je lekker de tijd voor. Dan smeer je je in met de olijfzeep. Deze zeep moet intrekken om je huid te verzachten. Eenmaal ingetrokken, spoel je het restant af en wordt je gescrubd of ga je je zelf scrubben. Soms scrubben vrouwen elkaar. Soms doet de medewerkster van de Hammam dat. Schrik niet van de rolletjes vel die je van je af gescrubd ziet worden. Dat is normaal.


Na het scrubben kun je een massage krijgen. Meestal is dit een zeepmassage met zelf meegenomen zeep. Die wordt dan met dunne doeken over je lichaam uitgeknepen, zodat je helemaal onder het schuim zit. Daarna kun je jezelf met speciale modder insmeren, Rhassoul genaamd. Deze kun je na het intrekken gewoon afspoelen onder de douche.


Na deze behandeling ben je niet alleen erg ontspannen, maar ook nog eens super schoon. Je voelt je helemaal opgelapt! Ik kan het iedereen aanraden.


Black Mud Scrub & Shower Gel met Ceder en Olijfolie... Heerlijk!!


Hammam thuis

Om de badkamer lekker warm te krijgen, heb ik een extra kacheltje aangezet. Het bad heb ik vol laten lopen met rozemarijn olie erin. Hier konden Eliorah en ik ons lekker in laten weken. Tijdens het weken hebben we ons gezicht gereinigd met Dermal Clay van Dermalogica en daarna een Aloë Vera maskertje van The Body Shop laten intrekken.

met flits

zonder flits


Daarna hebben we ons helemaal ingesmeerd met de Black Mud Scrub van Therme. Ik heb dit product gekozen, omdat het (net als originele Rhassoul) ook de donkere lava modder bevat uit het Atlas gebergte. De geur is heerlijk en omdat er ook olijf olie en ceder olie in zit, leek me dit een heerlijk product om te gebruiken voor de Hammam @home. Therme Black Mud Scrub, de naam zegt het al, is niet alleen een masker maar tevens een scrub product dus we hebben hem eerst lekker laten intrekken en daarna hebben we elkaar flink gescrubd met originele Hammam scrub handschoenen. Dat duurde wel even, want we zaten van top tot teen onder de modder. Mijn man had ook niet binnen moeten komen, want we zagen er niet uit en bovendien was de badkuip één groot modderparadijs!


Muddy Paradise!

Honey! Don't come home!!


Na het scrubben, spoelden we de modder van ons af en kon ik ook de badkuip weer Hubby-Proof maken. Dat was eigenlijk zo gepiept. Door de donkere modder lijkt de ravage erger dan hij is.
We hebben ons daarna gedoucht met Hammam Shower Gel van Therme. Dat is ook weer een heerlijk geurende gel met ceder en olijfolie, die je huid extra verzacht. In combinatie met de Therme Hammam Black Mud Scrub komt hij helemaal tot zijn recht. Eigenlijk had ik er ook de olie bij moeten halen. Dat ga ik zeker doen voor de volgende Hammam @home sessie. Nu hebben Eliorah en ik ons na het afdrogen ingesmeerd met de Ginger Sparkle Body Butter van The Body Shop, wat ook een heerlijk product is. Onze huid voelt echt superzacht (die van Eliorah was al superzacht, maar toch) en rook heerlijk.


Hammam @home is perfect voor een zondag. Het leuke van deze sessie vond ik dat Eliorah en ik lekker met zijn twee konden tutten in ons eigen badhuis. Ze bloeit er helemaal van op. En deze mama ook!



Therme Hammam Black Mud Scrub

Therme Hammam Shower Gel.



Good things are closer than you think



Sweet greets,
Rosalie



#beauty #lichaamsverzorging #hammam #therme_hammam_black_mud_scrub #therme_hammam_shower_gel #hammamritueel #hammam_at_home #qualitytime

No comments: