Onderwerpen

Thursday, January 30, 2014

DIY potje voor de 52-weken-save-some-money challenge

Do not wave with this money, save this money!


Voor ik aan deze DIY begin, wil ik jullie eerst even laten weten hoe ik op deze DIY ben gekomen. Het begint namelijk met mijn wens om dit jaar wat extra centjes te sparen. Niet digitaal, want tastbare moneten vind ik wel zo leuk. Zo zie je het resultaat groeien. Letterlijk. I like. Maar het tastbaar sparen moest wel leuk blijven. Behapbaar zeg maar. Ik heb verschillende berekeningen gedaan om te bepalen wat behapbaar zou zijn voor die niet digitale manier van sparen.
Maandelijks een bedragje oppotten vond ik hetzelfde als maandelijks een bedrag digitaal overmaken naar een spaarrekening, wat prima is, maar dat was niet wat ik bedoelde met tastbare moneten. Ik wilde een wekelijkse spaarmethode bedenken, waarbij ik niet elke week hetzelfde bedrag oppot, want dat vond ik ook weer zo lijken op die maandelijkse, digitale methode. Het moest een beetje een uitdaging zijn. Ik kwam op elke week de helft van het gespaarde bedrag aanvullen, of elke week de helft plus het bedrag dat reeds gespaard was aanvullen. Bij het ene startbedrag was de eindopbrengst te laag en bij de ander weer te hoog. Prima die hoge opbrengst, maar dat betekende dat ik eind van dit jaar duizenden euro's in die pot zou moeten stoppen... Daaag. Ik heb ook een leven zeg maar...

Op de een of andere manier kwam ineens in mij op dat overal wel een challenge voor was, dus waarom dan niet voor sparen?? En ja hoor! Ha! Google op "spaar challenge" en je krijgt de "52 weken spaar challenge" die op meerdere blogs en websites getoond wordt. Leuk, uitdagend, behapbaar. Dit gaan we doen!


Affijn, voor deze challenge had ik dus een 52-weken-save-some-money potje nodig en zo is deze DIY geboren.


Wat heb je nodig?


  • weckpotje  
    Ik heb een medium sized weckpot Korken gebruikt van de ikea.
    Ze kosten 1,99 euro per stuk.
    Het artikelnummer is 502.135.46
    http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/50213546/
  • cadeaulint  
    Ik heb papieren linten gebruikt van de ikea.
    Ze kosten 79 cent per rol.
    Onder andere artikelnummer 102.508.28
    http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/10250828/
  • labels  
    Ik heb cadeaulabels gebruikt van de ikea.
    Ze kosten 79 cent per 10.
    Artikelnummer 702.480.45
    http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/70248045/
  • window marker    (ik heb een witte krijtstift gebruikt van de Makro)


Maak je 52-weken-save-some-money potje zo


Doe een lekker lang stuk lint door de label. Of drie, zoals ik heb gedaan.




Bind dit lint om de rand van de weckpot. Maak er een grote strik in.




Doe het label aan de ene kant en de strik aan de andere kant van de sluiting.



Schrijf met de window marker een leuke en motiverende tekst op de weckpot.

"Do not wave with this money, save this money"

Je pot is nu klaar voor gebruik. Doe het geld in de pot van de afgelopen weken, zodat je op het juiste "challenge" bedrag zit van deze week. Mijn pot heb ik gisteren gemaakt, het is week vijf dus ik heb 15 euro in de pot gedaan. Zet de pot op een leuke plek, maar niet voor je raam (vooral niet handig als er tegen het eind van het jaar meer dan 1000!! euro in zit). Waar de mijne staat is lekker geheim hihi...


Als je elke week het bedrag van die week in dit potje doet, 
heb je in week 52 1378 euro gespaard!!



Ik vond de website van de guldengulden erg leuk. Er staan, behalve deze challenge, ook praktische tips op en er wordt ook een blog bijgehouden. Je komt op deze website via deze link:
http://52wekenspaarchallenge.deguldengulden.nl/

Er staat tevens een schema op deze site die je kunt gebruiken om af te vinken welke weken je al hebt gespaard. Hieronder de link naar de pagina met de schema's om te downloaden.
schema 52 weken spaar challenge van deguldengulden
Een slimme tip vond ik dat je bijvoorbeeld in een week dat je jarig bent of vakantiegeld krijgt, geld spaart voor een andere week en die andere week dus al af vinkt.

Doe mee met de challenge en maak er geen potje van maar maak er een leuk potje voor! You Can Do It! Nog leuker is dat we elkaar via Social Media op de hoogte kunnen houden van de vorderingen van deze challenge. Ik ga zelf via instagram en facebook updates posten. Are u in??


Nb volgen jullie mij al via de verschillende social media kanalen?
De eerste updates ontvang je via mijn instagram account, maar itisgoodinmyhood is ook te vinden op facebook, pinterest, twitter, bloglovin.
Keep up with itisgooinmyhood!

http://instagram.com/itisgoodinmyhood
https://www.facebook.com/ItIsGoodInMyHood
http://www.pinterest.com/goodinmyhood/
https://twitter.com/ii_goodinmyhood


Je kunt ook op de linkjes op mijn blogpagina klikken (rechts) om bij mijn social media kanalen te komen. Easy!


Good things are closer than you think



Sweet greets,
Rosalie

No comments: