Onderwerpen

Monday, January 27, 2014

Chai Latte maken doe je zo!

Chai Latte is by far mijn favoriete drankje. Mijn eerste kennismaking met dit heerlijke gekruide theedrankje was in 1997 in Rotterdam bij een Bagels & Muffins tentje in de stad. Nergens anders kon je het krijgen, maar daar was hij.... DE Chai Tea, met honing en melk. Ik maakte de tractatie af met een verrukkelijke muffin met blueberries en witte chocolade chips. Hmmmm. Can You Feel me?

Tegenwoordig kun je de Chai Tea drinken op heul veul plekjes. De smaken verschillen nogal eens, maar over het algemeen ben ik erg blij met wat ik krijg. Ik vind de kruidenmix van het drankje gewoon heerlijk. Voor elk jaargetijde... Maar thuis wil ik hem dus ook drinken. En de voor mij perfecte dosering van de kruiden vinden was nog niet zo eenvoudig. Op het web kun je vele recepten vinden. Maar soms moet je gewoon zelf even pruttelen tot je de juiste verhoudingen hebt die JIJ lekker vindt.

Ik wilde graag laten zien hoe ik mijn Chai Latte maak. Wil je weten hoe? Read on honeyz!








Wat heb je nodig?

Food

  • melk voor 2 mokken
  • 1 theelepel kaneel
  • 3/4 theelepel kruidnagel
  • 1/4 theelepel kardemom
  • 1/2 theelepel peper
  • theezakje zwarte thee voor 2-4 koppen
  • 3 scheppen suiker
  • honing
  • slagroom
  • kaneelsuiker


Non-Food


  • 2 mokken
  • steelpan
  • fornuis
  • roerlepel
  • vijzel/tjobek als je alleen hele peper en hele kruidnagel hebt



Hoe ga je het maken?



Stap 1

Doe de melk voor 2 mokken in de steelpan en zet het vuur op een lage stand

Stap 2

Meng de kaneel, kardemom, peper en kruidnagel bij elkaar. Heb je alleen hele pepers en kruidnagels, gebruik dan 1 korrel peper of verhouding 2 kruidnagels. Vijzel ze en meng ze bij de kruiden. Wil je meer spice, doe dan nog een peperkorrel vijzelen. Let op dat de gevijzelde hoeveelheid peper max 1/2 theelepel is. De kruidnagel mag ietsje meer zijn. Dat vind ik heerlijk!

Kleine Tjobek

Alle kruiden door elkaar gemengd


Stap 3

Doe de kruiden bij de melk en de suiker. Roer goed. Doe het theezakje erbij. Blijf nu de hele tijd goed roeren tot de melk gaat koken.

Lepel of garde... Als je maar blijft roeren!

Stap 4

Zet het vuur uit en laat het theezakje nog een paar minuten trekken.

Stap 5

Schenk de Chai Tea in de mokken. Doe er wat honing bij en de slagroom er op als je wilt en strooi daar kaneelsuiker over. Je kunt ook alleen een snuf kaneelpoeder over de slagroom doen. 

Ow yeah!! Treat your self!!

Stap 6

Ga er lekker voor zitten en geniet van je zelfgemaakte Chai Tea.




ENJOY!!!



Good things are closer than you think



Sweet greets,Rosalie




#chaitea #chailatte #recept #itisgoodinmyhood #chailattemakendoejezo